Tuesday 26 December 2017

Egypercesek - Ahol élet van, ott halál is




AHOL ÉLET VAN, OTT HALÁL IS

Nem éppen szokványos időpontban érkeztem, de úgy gondoltam, meglepem szeretett dédimamámat. Az ápolónők már ismertek, kurta „Jó napot”-omra csak a szemük sarkából pillantottak. Lesz meglepetés, gondoltam, miközben befordultam abba a kórterembe, ahol dédi lakott.
Volt meglepetés. Dédi ágyán egy másik néni feküdt halálsápadtan, félig öntudatlanul. Megtorpantam. A másik három hálótársra néztem, ezek szerint jó szobában járok. De akkor ki ez az ismeretlen néni dédi ágyában? És hol van ő?
- Elnézést – szólítottam meg félve az idegen nénit. – Nem tetszik tudni véletlenül, hol van Kádárné? Akinek ez a helye.
A néni hebegett, és megrémültem. Most mi van? Nem tud senki semmit? A legrosszabb jutott az eszembe. Azért vitték el őt, mert… Nem, még nem halhatott meg. Nem, előtte szólt volna. Vagy mégis? A szívembe markolt az az érzés, amit még egyáltalán nem vártam. Elment. Befejezte hosszú és gyötrelmes életét, már el is vitték, hogy az ágyát átadják egy másik beteg és gyötrelmes életű asszonynak.
- Kádárné – mondtam a többieknek. – Itt feküdt.
Én hülye. Miért a többieket kérdezem? Ezek az öregek azt sem tudják, milyen nap van, nemhogy kikre cserélik a szobatársaikat.
Szédelegve álltam. Ennyi lenne? Így kell szembesülnöm az elmúlással? Még egyszer látni akartam, de szomorú szívvel kell távoznom?
Egy nővér állt meg, ahogy kiléptem az ajtó elé. Elkaptam, és elrebegtem, hogy kit keresek.
- Áthelyezték ma egy másik szobába. Erre.
Ezt mondta, és nagyot dobbant a szívem. Mégis van remény. Hatalmas sóhaj szakadt fel belőlem, ahogy a másik szobaajtóból már láttam az én dédimet az ablak előtt ülve, rám mosolygott, és tudtam, hogy várt rám.

No comments:

Post a Comment